Maak kennis met Sabina Music-Makarevic
Sabina is in januari 2024 alweer vijf jaar werkzaam binnen RA’Quel. Je zou zeggen een bekend gezicht van de organisatie, maar toch willen wij haar nog even voorstellen. Sabina is registeraccountant en voert als Senior Interim Professional diverse opdrachten uit bij onze opdrachtgevers. Daarnaast is Sabina ook verantwoordelijk voor enkele interne activiteiten binnen RA’Quel, waaronder de aanbestedingen. Ze bewaakt o.a. het proces van voor- tot achterkant, schrijft de offertes mee en onderhoud het contact met eventuele onderaannemers.
Voordat Sabina bij RA’Quel kwam, was ze ruim 11 jaar werkzaam bij een Big4-kantoor. Vanuit deze rol heeft Sabina jaarrekeningcontroles uitgevoerd bij zowel profit- als non-profit instellingen. Daarnaast is ze betrokken geweest bij meerdere controles van bijzondere verantwoordingen zoals subsidies en omzetopgaven. In de periode bij de Big4 heeft Sabina ook ervaring opgedaan met externe reviews van o.a. Auditdienst Rijk, Autoriteit financiële Markten (AFM), de Nederlandse Beroepsorganisatie (NBA), ISO en SiSA. Via een opdracht heeft Sabina kennis gemaakt met Raquel Verwei. Dit contact is blijven doorlopen en heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze in 2019 de overstap heeft gemaakt naar RA’Quel.
Waarom werk je bij RA’Quel?
Over deze vraag hoefde Sabina niet lang na te denken. “Gewoon omdat RA’Quel een ontzettend leuk en fijn bedrijf is om in te werken met hele leuke collega’s. Belangrijk vind ik dat er persoonlijke aandacht is voor jou als medewerker. Er wordt geluisterd naar de ontwikkeling die jijzelf wil doormaken. Jij bepaalt je pad, in je eigen tempo en je wordt hierin volledig ondersteund met o.a. diverse trainingen en cursussen. Ook is er sprake van een familiecultuur, krijg je de mogelijkheid interne activiteiten uit te voeren en worden er periodiek hele leuke activiteiten georganiseerd om je collega’s beter te leren kennen. Iets waar je zeker bij wil zijn. Ten slotte vinden we binnen RA’Quel kwaliteit heel erg belangrijk en is dit voor mij, iemand die graag werkt vanuit de inhoud, een belangrijke voorwaarde.” Vertelt Sabina. Na een tijd bij een Big4-kantoor te hebben gewerkt, was Sabina toe aan een nieuwe uitdaging. Ze wou echter niet op een vaste functie ergens terecht komen, waar ze telkens maar weer dezelfde werkzaamheden moest uitvoeren. Sabina, vervolgt: “Ik had bewust voor accountancy gekozen vanwege de afwisseling en de mogelijkheid om veel verschillende bedrijven, sectoren en mensen te leren kennen. Met mijn rol binnen RA’Quel kon ik dit voortzetten door de verscheidenheid aan opdrachten binnen onze portefeuille, de interne werkzaamheden en daarnaast kreeg ik ook de mogelijkheid om een goede balans te creëren tussen werk en privé. Voor mij als jonge moeder een pré, omdat ik het belangrijk vond om carrière te maken en daarnaast voldoende tijd en aandacht te hebben voor mijn gezin. Iets waar bij de grote accountantskantoren nog onvoldoende aandacht voor was.”
RA’Quel was daarnaast een vrij jong bedrijf en dat sprak Sabina erg aan. Ze kon als ZZP-er aan de slag, maar heeft bewust de keuze gemaakt voor RA’Quel. “RA’Quel was een bedrijf met groeipotentie en ik zag dat ik hier een enorme toegevoegde waarde in kon zijn voor het bedrijf. Ik had immers vanuit mijn vorige baan een enorm netwerk opgebouwd. Daarnaast sprak het me aan dat ik samen met een kleine groep collega’s kon werken aan de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf. Iets wat uitstekend bij mij als teamplayer past. Ik kon mijn ondernemerskwaliteiten verder ontwikkelen en kreeg de mogelijkheid om eigen ideeën/initiatieven op te zetten en uit te voeren. We hebben de afgelopen jaren een mooie groei meegemaakt en grote aanbestedingen binnengehaald. Het feit dat we nu in de auditmantel tussen alle Big4-accountantskantoren staan, maakt me meer dan trots! Dit is iets waar we de afgelopen jaren hard naar toe hebben gewerkt. De zgn. kers op de taart.” Zegt Sabina.
De combinatie tussen op opdracht zitten en interne activiteiten uitvoeren, maakt het werken bij RA’Quel voor Sabina leuker. “Ik ben iemand van de inhoud en hou van het werk dat ik doe. Anderzijds krijg ik ook enorm veel energie als we bezig zijn met de ontwikkeling en de groei van RA’Quel. Daar kan ik mijn ondernemerschap volledig in kwijt. Deze afwisseling is iets waardoor ik mij bij RA’Quel heel fijn voel.” Eindigt ze.
Hoeveel opdrachten heb je al afgerond via RA’Quel en kan je er hiervan één uitlichten?
Met het oog om veel verschillende opdrachten te doen in korte tijd, is het helaas niet helemaal gelukt. “Ik heb eigenlijk nog helemaal niet zoveel verschillende opdrachten uitgevoerd als in eerste instantie mijn idee was.” Lacht Sabina. “In de afgelopen vijf jaar heb ik voor drie opdrachtgevers gewerkt. Tijdens deze drie jaar heb ik wel veel verschillende soorten werkzaamheden uitgevoerd vanuit verschillende functies. Echter ben ik telkens blijven zitten door verlengingen. Kenmerkend vaak voor de kandidaten die wij eigenlijk via RA’Quel aanbieden. We werken alleen met mensen waar we 100% achterstaan. We zijn geen CV-schuiver. Dit resulteert erin dat zowel onze interne kandidaten als ZZP'ers met wie we werken, vaak worden verlengd dan wel teruggevraagd voor een opdracht. We scoren hoog in de beoordeling van opdrachtgevers als het gaat om de kwaliteit van onze kandidaten. Zowel op inhoud als persoonlijke kenmerken. ”
“Bij de Algemene Rekenkamer heb ik drie verantwoordingsonderzoeken mogen meedraaien. In deze periode heb ik meerdere functies mogen vervullen, diverse ministeries mogen controleren evenals meerdere corona-maatregelen. Initieel was het een opdracht van 9 maanden. Telkens weer is het echt mijn eigen beslissing geweest om te verlengen, omdat de opdrachten voor mij uitdagend genoeg waren en ik er met hele leuke collega’s mocht werken. Daarom ben ik ook zo blij met RA’Quel. Daar wordt echt naar de persoon gekeken wat hij of zij wil.” Zegt Sabina.
Uiteindelijk heb ik ook zelf weer de switch gemaakt naar een andere opdracht. Sabina vervolgt. “De werkzaamheden bij de Algemene Rekenkamer waren audit gerelateerd. Dat paste goed bij mij en sloot ook aan op mijn loopbaan bij de Big4. Ik had echter ook altijd een wens om iets anders binnen de Finance te doen en wou graag de control kant verkennen. In deze wens kreeg ik volledige support vanuit RA’Quel en zit ik nu op een opdracht waarin ik aan de andere kant van de tafel zit. Ondanks eventuele leveringsverplichtingen en de zekerheid over een eventuele verlenging, ben ik in mijn keuze gesteund. Uiteraard zijn we voor de opdrachtgever (tijdig) op zoek gegaan naar een evenredige kandidaat in mijn plaats. We streven immers altijd naar een duurzame relatie met onze opdrachtgevers en ZZP'ers en denken met hun proactief mee in mogelijkheden.”
Hoe is je ervaring met RA’Quel en zou je andere zzp’ers RA’Quel aanraden?
Volgens Sabina is het echt heel fijn om met RA’Quel samen te werken en ze zou het ook echt iedereen aanraden. Richting de toekomst toe is het mogelijk lastiger om als ZZP-er een opdracht te vinden, omdat steeds meer opdrachtgevers voorsorteren op wijzigingen in de wetgeving en besluiten om niet meer te werken met ZZP’ers. Een dienstverband bij RA’Quel kan ik je dan ook zeker aanraden. “Vanuit RA’Quel behoud je de mogelijkheid om bij verschillende organisaties aan de slag te gaan en bieden we je een gevarieerde pakket van opdrachten aan. Bij RA’Quel kijken we heel erg naar de persoon. We gaan met je in gesprek en daarbij heb jij zelf de keuze om een opdracht aan te nemen. Dit in tegenstelling tot andere bedrijven waar je zeggenschap over een opdracht toch een stuk minder is.” Begint ze. Sabina vervolgt “Daarnaast behoud je het stuk ondernemerschap, omdat je binnen RA’Quel de vrijheid krijgt en mogelijkheid hebt om in overleg zelf initiatieven op te zetten en zodoende van dichtbij mee te werken aan de verdere ontwikkeling van onze organisatie. Verder kan je bepaalde interne activiteiten oppakken die aansluiten op je interesses. Ook is er aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling en volg je in dit kader verschillende trainingen en cursussen. Ten slotte bieden we je een marktconform salaris aan en wordt er ook voldoende aandacht besteed aan plezier maken. Er worden diverse leuke activiteiten georganiseerd waardoor je jouw collega’s beter kunt leren kennen. Het voorgaande vind allemaal plaats vanuit de kernwaarden van RA’Quel, namelijk persoonlijk, mensgericht, geen fabriek, kwaliteitsgericht, samenzijn, ondernemend, transparant, ruimte voor eigen inbreng en initiatief.”
Wil je tot slot nog iets kwijt over RA’Quel?
“Ja zeker!” zegt Sabina. Sabina benadrukt haar gevoel bij het bedrijf. “Ik vind RA’Quel echt een enorm gezellig en uniek bedrijf.” Zegt ze. Ook voegt ze toe dat je niet alleen bent terwijl je extern op opdracht zit. “RA’Quel heeft overal mensen lopen en er wordt ook veel gedaan om je een goed gevoel te geven bij de opdracht. Je kan altijd bij iemand aan de bel trekken en er worden ook veel verschillende dingen georganiseerd zoals etentjes met collega’s, familie- en partner-uitjes. Zo blijf je echt een team gevoel houden en dat vind ik erg leuk.” Eindigt Sabina.
Zie jij jezelf ook werken bij RA’Quel? Neem dan nu makkelijk contact met ons op via [email protected]!